Π.Μ.Σ. (PMU@pmu.gr)
Εχθές 21 Ιουνίου Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, μοιράσαμε ανακοίνωση με τα ζητήματα και αιτήματα που αφορούν τον κλάδο μας έξω από το Ηρώδειο, σε πολλές εκατοντάδες θεατές που πήγαν να παρακολουθήσουν τη συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ε.Ρ.Τ. με αφορμή αυτή την επέτειο.
Η ανακοίνωση
Π Α Ν Ε Λ Λ Η Ν Ι Ο Σ Μ Ο Υ Σ Ι Κ Ο Σ Σ Υ Λ Λ Ο Γ Ο Σ
(Σαπφούς 10 – Αθήνα, Τηλ.: 210.3213694, fax: 210.3240827 e-mail pmu@pmu.gr)
ΣΗΜΕΡΑ 21 ΙΟΥΝΙΟΥ
γιορτάζεται διεθνώς η Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής
Πλήθος μουσικών εκδηλώσεων οργανώνονται στην Αθήνα
και σε όλο τον κόσμο
Εδώ και χρόνια ο Σύλλογός μας με αφορμή αυτή την επέτειο, με ανακοίνωσή του απευθύνεται σε κοινό και μουσικούς για να αναδείξει τη δύσκολη κατάσταση που βιώνουν χιλιάδες μουσικοί στη χώρα μας αλλά και πολλά εκατομμύρια συνανθρώπων μας που έχουν ανάγκη την Τέχνη μας, αλλά η οικονομική τους κατάσταση περιορίζει την πρόσβασή τους σε αυτήν.
Τα μεγάλα προβλήματα που χρόνια μας χτυπούν, όπως η ανεργία, η υποαπασχόληση, η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, τα ασφαλιστικά ζητήματα, η διεύρυνση των ελαστικών σχέσεων σε πολιτιστικές υποδομές του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, η ανυπαρξία Δημόσιας και Δωρεάν Μουσικής Εκπαίδευσης, παραμένουν άλυτα.
Η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων και η μεγάλη ανεργία στη χώρα μας, έχει ρίξει τα μεροκάματα, έχει καταργήσει τα ωράρια, και την ελάχιστη περίοδο εργασίας. Η μάχη που δίνουμε τον τελευταίο χρόνο για Συμβάσεις στα θέατρα έχει απέναντί της τους μεγάλους θεατρικούς επιχειρηματίες, το νομικό οπλοστάσιο με το οποίο τους έχουν εξοπλίσει όλες οι κυβερνήσεις και το Υπουργείο Εργασίας που κάνει ότι μπορεί για να τους βγάλει από τη δύσκολη θέση που τους φέρνουν οι κινητοποιήσεις μας. Δηλαδή κρατούν την τακτική των προηγούμενων κυβερνήσεων που πρώτα νομοθέτησαν τα 586 € μεικτά σαν κατώτερο μισθό , μετά έβαλαν Γ.Σ.Ε.Ε. και Σ.Ε.Β. να υπογράψουν Σύμβαση με αυτούς τους όρους.
Έτσι αντιλαμβάνεται η «κυβέρνηση της αριστεράς» την έξοδο από τα μνημόνια και την επαναφορά των Σ.Σ.Ε. που τόσο έντονα προπαγανδίζει το τελευταίο διάστημα. Άλλωστε μετά την «καθαρή έξοδο» από τα μνημόνια τον Αύγουστο θα παραμείνουν οι μνημονιακοί νόμοι που στέλνουν όλους τους καλλιτέχνες (πνευστούς, ηθοποιούς, χορευτές, μουσικούς νυχτερινών κέντρων, κ.α.) για σύνταξη μετά τα 67 τους χρόνια.
Αντίστοιχα στις πολιτιστικές υποδομές του ευρύτερου Δημοσίου (Μουσικά Σύνολα Δήμων, Ε.Ρ.Τ., κ.α.) οξύνονται τα προβλήματα που υπάρχουν εδώ και χρόνια. Υποχρηματοδότηση, αδυναμία πρόσληψης προσωπικού τη στιγμή που υπάρχει αξιόλογο δυναμικό με σημαντικές σπουδές και διακρίσεις, που είναι άνεργοι ή υποαπασχολούνται με ελαστικές σχέσεις εργασίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι δεκάδες μουσικοί των Μουσικών Συνόλων της Ε.Ρ.Τ. που για πολλά χρόνια (πάνω από 10ετία για πολλούς) εργάζονται με Συμβάσεις που προβλέπουν πληρωμή με τη συναυλία. Ήδη η Διοίκηση της Ε.Ρ.Τ. δε βλέπει με καλό μάτι τον πλούσιο προγραμματισμό των Μουσικών της Συνόλων σκεφτόμενη ότι η πληρωμή των Συμβασιούχων ανεβάζει τα έξοδα της εταιρίας. Αυτός άλλωστε ήταν και ο κύριος λόγος που η Διοίκηση της Ε.Ρ.Τ. και η κυβέρνηση αρνείται να ικανοποιήσει το δίκαιο αίτημα των μουσικών για εξομοίωση με το μισθολόγιο των Κρατικών Ορχηστρών.
Σήμερα παρ’ όλο που οι ανάγκες των εργαζομένων για Πολιτισμό έχουν αυξηθεί, έχουμε λιγότερα Μουσικά Σύνολα σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Το Κράτος αποσύρεται όλο και περισσότερο από την ευθύνη του να παρέχει πολιτισμό. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι να προκύπτουν και νέα συμφωνικά σχήματα που παρ’ όλο που λειτουργούν με εισιτήριο που για πολλούς εργαζόμενους σήμερα αποτελεί εμπόδιο έχουν το κοινό τους στοιχείο που δείχνει ότι υπάρχει ανάγκη για πολιτισμό σε ευρύτερα στρώματα.
Σε αρκετά απ’ αυτά τα σύνολα όπως η ΚΑΜΕΡΑΤΑ βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσουν σήμερα , είναι η αυξημένη αντοχή των μουσικών που τα στελεχώνουν, στη δουλειά χωρίς πληρωμή, χωρίς ασφάλιση, η πληρωμή με χαμηλές αμοιβές και μεγάλες καθυστερήσεις.
Ίσως πολλοί από εσάς που διαβάζετε αυτή την ανακοίνωση να γνωρίζετε ότι η χώρα μας έχει το θλιβερό προνόμιο να έχει αποκλειστικά ιδιωτική Εκπαίδευση για την εκμάθηση μουσικών οργάνων.
Το μόνο Κρατικό Ωδείο είναι το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Κ.Ω.Θ.) και είναι το μόνο από τα πάνω από 1000 Ιδιωτικά και Δημοτικά Ωδεία, που οι σπουδαστές του δεν πληρώνουν δίδακτρα. Τα Μουσικά Σχολεία της χώρας μας που για κάποιους λίγους αποτελούν διέξοδο για δωρεάν μουσικές σπουδές υποχρηματοδοτούνται, τη στιγμή που η σημερινή κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες χρηματοδοτούν χωρίς δεύτερη σκέψη με πολλά εκατομμύρια ευρώ τη συμμετοχή μας στις Νατοϊκές δραστηριότητες.
Αυτό σημαίνει ότι όλο και πιο λίγα παιδιά, ιδιαίτερα μέσα στην κρίση, έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν μουσική, παρόλη τη διάθεση και το ταλέντο που υπάρχει σε χιλιάδες νέους και παιδιά της χώρας μας.
Τέλος, νιώθουμε ότι και εμείς σα μουσικοί δεν έχουμε ξεχωριστά προβλήματα και αγωνίες από τη συντριπτική πλειοψηφία του κοινού που έρχεται για να παρακολουθήσει τις συναυλίες μας. Καταλαβαίνουμε ότι είναι όλο και πιο δύσκολο για μια οικογένεια σήμερα να πληρώσει ακόμα και ένα φθηνό εισιτήριο.
Μας ανησυχεί η λογική της ανταποδοτικότητας που αλλάζει το χαρακτήρα κοινωνικών δομών όπως τα διάφορα Μουσικά Σύνολα του Δημοσίου και των Ο.Τ.Α., αλλά και των Δημοτικών Ωδείων που η μεγάλη τους πλειοψηφία λειτουργούν πλέον ως ανταποδοτικές υπηρεσίες με την προϋπόθεση ότι ο Δημοτικός προϋπολογισμός δε βάζει ούτε ένα ευρώ για τη λειτουργία τους και το κόστος της το παίρνουν στις πλάτες τους γονείς και καθηγητές.
Καλούμε όλους εσάς που δέχεστε ανάλογη επίθεση με μας, που βλέπετε τη δική σας κατάσταση διαβάζοντας τα προβλήματά μας, να αφήσετε την απογοήτευση και την ηττοπάθεια στην άκρη. Να ζητήσουμε όλοι μαζί τη ζωή που δικαιούμαστε από αυτούς που μας την κλέβουν.
Σε ένα τέτοιο δρόμο μπορούν να συναντηθούν οι ανάγκες των καλλιτεχνών για ενασχόληση με την Τέχνη τους που να τους επιτρέπει να αφιερώνονται σε αυτή και να ζουν αξιοπρεπώς απ’ αυτή, με την ανάγκη του λαού μας για ελεύθερη πρόσβαση στα πολιτιστικά αγαθά.
Π.Μ.Σ.